Monday, January 18, 2010

parit kudus nun di sana..

saya rindu nak balik kampung parit kudus...saya terbayang2 dah halaman rumah yang luas terbentang dipenuhi pokok2 bunga....jambatan yang menyeberangi parit depan umah..pokok cherry yang rendang dan daun2 yang menyemak...kucing2 yang memekak bila kelaparan...suara mak membebel kat kucing sbb kucing suke gesel2 kat kaki....perut bak yang buncit itu dan bila orang lain duduk kat kerusi dia, dia suh duduk kerusi lain.....suara saya sendiri yang memekak sbb tanye mak kat mane dia letak halia....ooohhhh, saya nak balik parit kudus..!!!

lambat nye nk tunggu raya cina ni....saya dah xde ongkos mau pulang skrg..maklum jela....duit toll aje dh melebihi balance duit dalam akaun....huwaaa!!!


yup, saya dan basikal di depan umah....basikal ni saya pinjam je wat amek gmbr..retro la kononnye...saya mane ade basikal lg skrg...dulu masa zaman sekolah ade la beskal...hari2 g sekolah naik beskal...kalo hari hujan kompem la basah kuyup...buku2 pn jadi kembang...balik umah msti ngamuk2...tah marah kat sape tah...tapi itu dulu...skrg dah ade si putih buatan malaysia itu...kalo hujan pn xbasah kuyup....

ni la mak dgn bak saya...balik dari bandar la ni....ade kete tapi nak jugak naik motor...romantik kotttt....hahahaha...kat umah ade 4 bijik motor....tp moto ni je yg lawa...yang lain dh boleh dibuat jual besi buruk...hihihihihi....

kalo balik kmpg harus la ade sesi minum petang sambil mengumpat...eh, bercerita ttg peristiwa terkini yang berlaku kat kampung....hehehehe....

budak2 ni kononnye rajin tolong nenek buat kuih bangkit....mak saya wat bisnes kecik2 jual kuih bangkit dgn kuih baulu...kalo nak order contact la saya...penghantaran hanya sekitar pontian sahaja...hahaha..promote nmpk....

aizuddin suke la keje ngecat2 ni....lgpn mungkin terpaksa sbb yayi yang suruh...takut kene sunattt.... ;)

kalo wat aktiviti x berpekdah camni mmg kegemaran la kan...abis la kereta sorong dibuat main....

jahanam la kereta sorong yayi korang!!!!

membaca mastika pn aktiviti kegemaran jugak kalo kat kampung....abis digeledah buku2 mastika yg lama2 tu...pastu letak sepah2!!!!!

cucu angkat a.k.a kucing2 kesayangan yang menemankan mak dgn bak kat umah....skrg dh besar dan gemuk2...ni gmbr lama ni....mereka ni pemalu...kalo ade org kompem lari sembunyik bwh almari...lgi2 kalo akid balik..mmg sanggup la duk bwh pokok kat luar sbb takut kat akid....hihihi

ni kuih pau sblm dikukus....tgh tunggu nak naik baru leh kukus.....


ni kuih pau yang dah leh dimakan...dgn epok2....wah, terasa lapar plak.....


yang ni gaplek a.k.a ketiwol....korang penah makan x? sedap oooo...mknn jawa tulen ni.....ubi kayu direndam sampi busuk & lembik...pastu dijemur smpi kering...then dikisar cam jadi tepung...tepung tu digaul dgn air secukupnya...dikukus dan dimakan bersama kelapa dan gula..yummmyyy!!!!


benda2 ni la yang membuatkan saya nak balik kampung....ade orang nak sponsor duit minyak dgn duit toll ke? uhuk... :(

nota dikaki : ade lebih kurang 11 bln lagi...saya dah nervous...ye ke saya ni??



2 comments:

Anonymous said...

ehem...
kita nak gi kerja kawen kat parit kudus bulan 12 nanti lah...
;)

azean said...

sudah tentu la ibu singa kene dtg...nnti sape nak tolong rewang ;)

 

Blog Template by YummyLolly.com - Header Image by Vector Jungle